Despre Cluj și capitala culturală europeană

Prima zi de #ClujCityBreak. S-a discuat despre Cluj și despre Cluj ca și Capitală Culturală Europeană cu Florin Moroșanu, președintele asociației CCE2021, cu Bogdan Branzas, un pionier al brandingului în România și cu Dragoș Alexa, gânditor în strategii de branding – după cum se recomandă.

Din discuții extregem: „Capitala Culturală Europeană nu este un concurs de frumusețe”, „În momentul de față nici un oraș candidat nu este pregătit pentru titlul de Capitală Culturală Europeană” și „Clujul este cel mai normal oraș din România”.

De bine

La un moment dat s-a pus întrebarea „Ce vezi la Cluj, ca observator extern?” pentru a identifica USP-ul orașului. Ca tânăr provincial, venit în Cluj pentru studii, pentru mine Clujul se traduce prin zâmbet, zumzet și oportunități. Desigur că, mai mult sau mai puțin voluntar, compar Clujul cu Sighișoara (orașul în care am locuit mai bine de zece ani).

Zâmbet – Pentru că oamenii de aici sunt mult mai fericiți. O fi economia sau aerul, nu știu, dar merg pe stradă și lumea îmi zâmbește, văd părinți care ies cu copiii la joacă și le face plăcere, iar oamenii par mai dispuși să-ți ofere o mână de ajutor la nevoie. Sunt mai calmi și mai deschiși față de tineret – însă asta îndrăznesc să spun că se datorează și faptului că, după revoluție, Clujul a fost unul dintre primele orașe care a dat piept cu străinătatea. În Sighișoara nu vezi așa ceva – oamenii sunt încrâncenați și grăbiți.

Zumzet – În primul rând, multitudine culturală. Datorită studenților Clujul e mereu plin de viață. Iar ca răspuns la întrebarea domnului Bogdan Branzas, „Și ce se întâmplă când pleacă studenții?”, tind să cred că tot mai mulți studenți rămân și pe perioada verii pentru a lucra sau pentru simplul fapt că Clujul este un oraș mai mare și, după cum urmează, oferă oportunități (o mare proporție dintre colegii din an au rămas în Cluj pe perioada verii).

Oportunități – Trebuia să bat 50 de kilometri până în Târgu Mures, sau mai mult, până în orașele mari din țară, doar pentru a putea auzi o părere despre online – fiindcă e un domeniu fain, despre care nu știu mai nimic. Clujul e plin de oportunități, și nu doar în ceea ce privește mediul online, ci în toate segmentele – fie că vrei să mergi la un festival (Doamne ajută’) Clujul are, că vrei să te angajezi, să practici în vreun domeniu sau să te îmbeți într-un club mișto, Clujul are!

De rău

1. Nu există o comunitate. Și s-a dat exemplu un cartier din Cluj în care oamenii au primit un teren pe care au avut ocazia să-l utilizeze după bunul plac – de-a lungul timpului încercarea de a profita de acest teren i-a apropiat pe oameni și așa s-a format o comunitate care funcționează și în momentul de față. E metodă veche, pui oamenii să lucreze împreună și, inevitabil, ori se bat ori se creează legături. Acum trebuie doar să o facă și cu celelalte cartiere :-D.

2. Ce vindem când vindem Clujul? Ei bine, Clujul are multe chestii mișto, chiar și istorie din aceea picantă, nu ani și detalii pe care nu le vom ține minte niciodată.

Primăria dă dovadă de dorință de implicare, oamenii propun proiecte, însă undeva se rupe. Vorbind din experiență, mă oferisem voluntar la un proiect pe termen lung – Ghizii Clujului – care avea să fie sponsorizat de primărie și pus în practică (pe partea de creare site și promovare) de noi (cei de la FSPAC, secțiile Publicitate și PR). S-au făcut câteva întâlniri, am pus niște idei pe foaie, le-am spus că pot să le fac un site bazat pe WordPress așa cum își doreau ei, ba chiar ne-am întâlnit pentru a pune pe picioare un plan concret de promovare ca mai apoi să cerem buget. Am făcut asta, de acolo nu s-a mai întâmplat nimic – că nu găsesc proiectul, că n-au timp să-l scrie, că trebuie să-și dea licența, iar apoi totul a murit. Update: unul dintre cei implicați în proiect m-a lămurit acum că proiectul există, e pe vine.

Clujul are valori, doar că nu sunt ambalate de nimeni, poate dacă nu s-ar mai împotmoli în proces.

[divider style=”dashed”/]

#clujcitybreak este un eveniment organizat de Prin Transilvania și TVdece, realizat cu sprijinul Primăriei Cluj-Napoca, Cluj 2015 și Colours of Cluj. Parteneri: Ursus, Cosmote, Aegon România, Danone și Casa TIFF.

Etichete: , ,

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.