Să facem diferența între marketing și publicitate

Marketing = Disciplină și activitate comercială care pornește de la cunoașterea curentă și în perspectivă a nevoilor cumpărătorilor, spre a satisface operativ aceste nevoi. [via DEX online]


Am participat în urmă cu câteva zile, după SMS Cluj, la un eveniment dedicat publicității care s-a desfășurat în cadrul facultății FSEGA din Cluj. Maratonul publicității, căci despre el vorbim, a fost din punctul meu de vedere un eșec total, și tind să cred că nu sunt singurul de această părere.

Maratonul Publicității 2012 - Cluj

A venit cu exact aceeași rețetă ca și InterADdictive-ul, chiar și cu același prezentator. Spoturi publicitare + caterincă pe marginea acestora + speakeri între calupuri. Speram ca speakerii să facă diferența, de fapt pentru ei făcusem efortul de a ajunge la eveniment. E vorba despre Călin Crainic, Creative Director la Vitrina Advertising (cea mai veche agenție de publicitate din Cluj și tot odată și cea mai idolatrizată de către tinerii aspiranți) și Victor Gavronschi, Marketing Manager la Inter Cars Romania.

Călin Crainic a spus o chestie faină, avem tendința să confundăm clipurile reclamelor cu reclama în sine, care de fapt este constituită de mix-ul de unelte de promovare aplicate în diverse canale.

Ceea ce m-a bulversat, iar acum ajungem la premisă, este faptul că pe perioada întregului eveniment domnul Călin Crainic a făcut confuzia repetată a marketingului cu publicitatea, a strategiei de marketing cu strategia de publicitate și implicit a marketerului cu publicitarul.

Am încercat să îi explic asta unei comentatoare care a răspuns mesajului meu de pe Facebook dar am să încerc să o fac din nou aici mai bine.

Pornind de la definiția dată la începutul articolului vreau să mergem puțin mai adânc și vă prezint o altă definiție a marketingului, o altă perspectivă:

Marketing = Ansamblu al activităților, metodelor și tehnicilor care au ca obiect studiul cererii consumatorilor și satisfacerii acestei cereri cu produse și servicii.

Așadar strategia de marketing cuprinde strategia publicitară, publicitatea fiind canalul prin care nu doar se formează noi clienți ca urmare a acțiunii întreprinse de aceștia, achiziționarea produsului/serviciului în cauză, ci se și anunță noi produse / servicii / evenimente ș.a.m.d. sau caracteristici ale acestora. Însă strategia de marketing cuprinde de la strategii de cercetare a pieței la strategii privind organizarea și desfășurarea activității economice, strategii publicitare ș.a.

E drept că în România suntem obișnuiți cu secretare care se ocupă de prezența companiei în Social Media, managerul rețelei care se ocupă și de site-uri și oameni de marketing care preiau și funcția de publicitari. Dar nu e deloc corect, persoana care se ocupă de strategiile publicitare nu ar trebui să se ocupe și de cercetare sau de alte lucruri iar de la directorul de creație dintr-o agenție precum Vitrina Advertising mă așteptam să facă diferența.

Situația e destul de tristă, din câte am auzit nici o agenție din Cluj nu are un departament special dedicat părții de publicitate. Sunt câteva în București care dispun de un astfel de departament iar asta răspunde la întrebarea „De ce sunt încă cei din Bucale cei care dau ora exactă în acest domeniu ?”.

Sursa imaginii.

Etichete: , , , ,

3 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.