În cadrul materiei „Comunicare publică” de la facultatea unde învăț, am avut de creat și implementat o campanie publică (campanie de schimbare a unei atitudini, a unui comportament sau a unei mentalități). Am ales un subiect sensibil – violența în școli – și spun „sensibil” nu pentru ca ar fi el, subiectul, greu de abordat ci fiindcă am fost nevoiți să lucrăm cu un public dificil, căruia trebuie să i te adresezi cu un mix de cuvinte și materiale foarte atent alese.
O minte fragedă e totodată și fragilă, iar noi voiam să schimbăm un comportament defectuos și nu să insitgăm la un astfel de comportament sau să fim luați în glumă – situație la care se poate ajunge foarte ușor din cauza unei greșeli poate chiar minore.
În primă instanță, împreună cu colega mea Moldovan Camelia, am creat ipoteza, care – într-un limbaj mai comun – spune că „comportamentul violent la adulți este dezvoltat încă din fragedă copilărie, iar problema poate fi combătută tot de atunci”. Apoi ne-am selectat publicul, clasele a V-a A respectiv a V-a B din Liceul Teoretic Lucian Blaga (Cluj-Napoca).
După ce am primit aprobare de la doamna director, am chestionat copiii pentru a afla cât de informați sunt cu privire la acest subiect.
Am făcut ‘teasing’ în clasele vizate, iar o săptămână mai târziu, cu ajutorul sponsorului Risto Chef care ne-a susținut cu suma de 1000 de lei și căruia vreau să-i mulțumesc încă o dată pe această cale, am organizat un eveniment prin care am încercat să-i facem pe copii să înțeleagă de ce ar trebui să adopte un comportament pașnic și care sunt urmările unui comportament violent, însă toate acestea într-o manieră ceva mai diferită de cea pe care o adoptau școlile noastre atunci când încercau să ne educe în acest sens (mai știți polițistul care ne amenința că ne bagă la închisoare dacă ne lovim, înjurăm sau dăm foc la deal?).
Am lansat un concurs între clase în cadrul căruia copiii trebuiau sa realizeze din materialele furnizate de noi o mascota a clasei, un robot. Scopul concursului a fost să-i determinăm pe copiii să lucreze împreună și să rezolve problemele care intervin pe parcursul concursului fără a apela la violență fizică sau verbală.
În timp ce elevii implicați în campanie au lucrat la mascota clasei, am făcut și noi o mascotă pe care am umplut-o cu dulciuri.
În ziua evenimentului, după ce am făcut deschiderea, primul vorbitor a fost domnul Claudiu Adam, de la Awana Club Mănăștur (club de copii), care a reușit să-i angreneze pe elevi într-un exercițiu interesant și care i-a premiat pe cei care au avut tăria de a recunoaște că au fost agresați cel puțin o dată în viață.
După aceea a ținut o prezentare doamna polițist Carmen Suciu, de la poliția de proximitate.
Iar apoi am proiectat un clip despre intimidare (bullying), prin intermediul căruia am apelat la partea emoțională a publicului. A avut efect.
În încheiere, le spusesem elevilor că cea mai bună mascotă va fi premiată, i-am mintit – sau mă rog, nu chiar, însă ambele clase au fost premiate în mod egal și le-am explicat acestora că chiar și într-o competiție poți adopta un comportament calculat și că violența, fie ea și verbală, nu ajută.
Am premiat ambele clase cu câte o cupă și pe fiecare elev în parte cu diplome, insigne și multe caramele gumate Sugus (din care am gustat și eu câteva, trebuie să recunosc :-D).
A doua zi după eveniment le-am împărțit elevilor, care au fost de acord că există o problemă, pliante pentru a le împărți la rândul lor celorlalți colegi de școală.
Am folosit un robot ca și mascotă deoarece aveam nevoie de „ceva” din universul lor care să ne ajute să ne apropiem mai ușor de ei. Am nimerit-o având în vedere faptul că copiii au fost încântați de materialele pe care le-am distribuit, iar mesajele păreau să prindă.
Copiii își dau frâu liber emoților mai mult decât un adult care odată cu vârsta se cenzurează în a-și exprima liber stările, a fost interesant să le observ reacțiile la diferite materiale sau prezentări, însă nu aș putea să lucrez cu ei pentru un timp îndelungat – tot respectul pentru răbdarea de care dau dovadă profesorii!
[divider style=”dashed”/]
Am avut oportunitatea de a lucra cu un buget mai consistent, de a crea și modifica un design pe care să-l văd printat pe diferite materiale, de la foi lucioase sau mate de diferite gramaje până la tricouri și insigne, dar și de a încerca să schimb un comportament.