Într-o lume în care Marketingul, Publicitatea și Relațiile Publice joacă un rol crucial în succesul oricărei afaceri, alegerea unei facultăți de Marketing sau Publicitate poate deschide uși către o multitudine de oportunități. Însă mulți studenți și părinți se întreabă: Ce poți face cu Facultatea de Marketing?
În acest articol, vom explora diversele căi pe care le poți urma după absolvirea unei astfel de facultăți, demonstrând că aceasta este o platformă versatilă, capabilă să te pregătească pentru o varietate de roluri și domenii în care să ai parte de stabilitate și să fii bine plătit(ă). În esență, marketingul este asemănător unui automobil – ai nevoie de mecanici, de electricieni, vopsitori, fiecare cu abilitățile și cunoștințele sale specifice, pentru a-l face să meargă. La fel, în marketing ai nevoie de Specialiști în Social Media, Designeri, Copywriteri, Specialiști în PPC, Developeri etc.
Folosește-te de cursurile, seminariile și proiectele pe care aceste facultăți ți le pun la dispoziție pentru a-ți găsi acel lucru care îți place, ceva ce te-ai vedea făcând pe termen lung. Ar putea fi Scrisul – pe care îl poți exersa printr-un blog precum este cel de pe care citești acest articol. Ar putea fi Expertiza în platformele Pay Per Click (precum Google Ads sau Facebook Ads) – abilități pe care le poți dobândi (sau îmbunătății) urmând Cursurile Gratuite oferite de Google sau Facebook. Ar putea fi Designul Grafic – pe care îl poți exersa în cadrul cursurilor de Photoshop, în cadrul festivalurilor de publicitate sau chiar în cadrul unor organizații studențești sau pentru prieteni.
Primul meu job, obținut în al doilea an de facultate, a fost de Designer și m-a ajutat faptul că pe parcursul liceului și al facultății am cochetat cu Photoshop și Illustrator. Am povestit despre asta în articolul „Pentru viitorii publicitari: ce știi să faci?„.
După ce ai început să îți dezvolți un set de abilități și să descoperi ce te pasionează, va veni momentul să îți găsești primul job în marketing. În funcție de abilitățile și pasiunile tale, există – mai mult sau mai puțin – trei direcții de carieră pe care le poți urma:
În continuare le voi detalia pe fiecare în parte.
Cariera într-o Agenție de Marketing
După absolvirea facultății, multe persoane se îndreaptă spre agențiile de marketing sau publicitate. Acestea reprezintă un spațiu oportun pentru dezvoltarea și cultivarea abilităților într-un mediu rapid și dinamic, unde fiecare zi poate aduce provocări și oportunități noi. Lucrul într-o agenție poate fi comparat cu un centru de antrenament intensiv – vei fi expus la o varietate de proiecte, clienți și strategii de marketing care îți vor pune la încercare și te vor ajuta să îți dezvolți abilitățile.
Într-o agenție, vei putea ocupa roluri diverse , în funcție de interesele și aptitudinile tale. Agențiile tind să fie flexibile în ceea ce privește rolurile și funcțiile, ceea ce înseamnă că ai posibilitatea de a experimenta diferite fațete ale marketingului și de a-ți găsi nișa în care excelezi. Această flexibilitate este extrem de valoroasă la începutul carierei tale, deoarece îți permite să îți explorezi interesele și să îți identifici punctele forte.
Spre exemplu, dacă îți plac aspectele mai tehnice ale mediului online, poți începe cariera într-o agenție ca Specialist SEO, ajutând clienții să își optimizeze prezența online și să se poziționeze mai sus în motoarele de căutare. Cu timpul, poate vei descoperi că ai o afinitate pentru scris și vei dori să încerci un rol de Copywriter, unde vei putea să creezi textele care vor fi utilizate în campaniile publicitare, pe site-urile web sau în materialele printate ale clienților.
Dacă ești o persoană vizuală și îți place să creezi, te poți orienta spre Designul Grafic. În acest rol, vei putea să îți folosești talentul pentru a crea concepte vizuale care să atragă și să convingă publicul țintă. Ai ocazia de a transforma ideile în imagini care comunică eficient mesajul dorit.
Agențiile sunt un mediu propice pentru „a fura patentul”, aspect despre care am vorbit în articolul Câteva idei despre facultate și posibilitatea de angajare după.
Indiferent de rolul pe care îl alegi, lucrul într-o agenție îți oferă ocazia de a învăța într-un mediu care se schimbă rapid, de a te confrunta cu o multitudine de provocări din domeniul marketingului și de a deprinde câte puțin despre fiecare rol care te-ar putea interesa. Fie că ești interesat de copywiriting, strategie, creație, cercetare de piață, sau de toate acestea, o agenție de marketing poate fi locul perfect pentru a-ți începe și dezvolta cariera.
Cariera ca specialist de marketing „la Client”
Alternativ, poți alege să lucrezi direct în cadrul departamentului de marketing al unei companii. Aceasta este ceea ce numim munca „la client”, deoarece spre deosebire de agențiile care lucrează cu mai mulți clienți care se schimbă frecvent, în acest caz vei lucra doar pentru „un client” – compania care te angajează.
Cele mai frecvente locuri de muncă „la client” se găsesc în corporații, companii mari care au proiecte multiple în desfășurare și, prin urmare, echipe mari de marketing sau mai multe echipe specializate pentru fiecare proiect.
Într-o agenție, te vei găsi jonglând cu mai mulți clienți și te vei concentra pe acțiuni specifice de marketing, cum ar fi o campanie individuală, o lansare de produs, crearea unui website sau a unui landing page, sau dezvoltarea conținutului pentru un whitepaper. Pe de altă parte, când lucrezi „la client”, ai ocazia să te implici mai profund în strategia de marketing a unui singur brand, să lucrezi pe termen lung și să-ți vezi eforturile materializându-se.
Poți alege să te specializezi în Marketing Digital, unde te vei concentra pe creșterea vizibilității brandului în mediul online prin diverse acțiuni: gestionarea canalelor de social media, crearea de conținut pentru site-urile brandului, dezvoltarea de landing page-uri, crearea și expedierea de newslettere, și multe altele.
Dacă lucrul într-o agenție îți oferă oportunitatea de a experimenta cu diverse roluri și de a învăța despre mai multe aspecte ale marketingului, avantajul atunci când lucrezi „la client” constă în specializare. De obicei, bugetele sunt mai mari, perioadele de implementare sunt mai lungi, iar proiectele se dezvoltă pe termen mai lung. Astfel, ai posibilitatea de a analiza rezultatele în timp real și de a optimiza acțiunile de marketing din mers. În plus, vei putea să vezi impactul direct al muncii tale asupra succesului companiei și să contribui la strategia de marketing pe termen lung a brandului.
Lucrul „la client” reprezintă o oportunitate de a te specializa într-un anumit domeniu al marketingului și de a-ți dezvolta expertiza într-un mediu mai stabil și predictibil. În același timp, vei avea șansa de a face parte dintr-o echipă mai mare și de a contribui la succesul unei singure companii, ceea ce poate fi o experiență foarte satisfăcătoare.
De asemenea, părerea mea este că locurile de muncă „la client” tind să fie ceva mai bine plătite, dar vom discuta despre asta ceva mai târziu în acest articol.
Lucrul sub formă de Marketing Freelancer
Dacă preferi mai multă flexibilitate și independență, freelancing-ul poate fi o opțiune atractivă. Ca freelancer, vei putea lucra pentru o varietate de clienți pe proiecte diverse, oferindu-ți oportunitatea de a-ți diversifica experiența și de a-ți dezvolta o gamă largă de competențe. În plus, freelancing-ul îți permite să îți setezi propriul program și să lucrezi de oriunde dorești, ceea ce poate fi un mare avantaj pentru cei care caută un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală.
Deși freelancing-ul poate fi o opțiune tentantă pentru cei la început de carieră, această cale poate fi mai potrivită pentru cei care au deja o experiență semnificativă în marketing și o rețea de potențiali clienți. Acesta este un aspect important de luat în considerare, deoarece freelancing-ul presupune, de asemenea, gestionarea aspectelor administrative ale unei afaceri, cum ar fi întocmirea și trimiterea facturilor, precum și gestionarea aspectelor fiscale și legale.
Dacă ideea de a gestiona aceste aspecte administrative te intimidează, nu te descuraja. Acum există servicii precum a apărut SOLO, care fac acest proces mult mai simplu. SOLO îți oferă posibilitatea de a-ți crea un PFA, îți pune la dispoziție o platformă de facturare și de încărcare a cheltuielilor și se ocupă de toată gestiunea actelor și de depunerea declarațiilor unice. Acest serviciu costă 89 LEI pe lună și poate fi o resursă extrem de utilă pentru freelancerii care nu doresc să se ocupe de aspectele administrative ale afacerii lor. Eu însămi folosesc acest serviciu de doi ani și îl recomand cu căldură celor care sunt interesați să își facă un PFA.
Cât se câștigă în Marketing?
Acum că am discutat despre direcțiile de carieră pe care le poți urma după ce termini o facultate de marketing, întrebarea care mai cere un răspuns este „Ce salariu pot să câștig în Marketing?”.
Voi încerca să răspund mai jos la această întrebare și să ofer câteva direcții de „studiu” în acest sens.
În ultimii ani pozițiile de Marketing au început să se diversifice și să fie mai bine plătite, în special datorită intrării a tot mai multor companii străine pe piață. Nota bene: în domeniul marketing-ului, majoritatea companiilor străine plătesc mai bine decât cele din România.
Din fericire, în ultima perioadă au început să apară tot mai multe studii, articole și discuții pe marginea salariilor din domeniul marketing-ului, însă acestea trebuie tratate cu puțină sare, cum ar spune americanul.
Cei de la Paylab au un instrument pentru salarii care ne spune că intervalul de salarii pentru România, în categoria Marketing, publicitate sau PR este de la 3000 LEI până la 6700 LEI:
Instrumentul este unul utilizat în general de cei care nu știu unde se situează după 2 – 3 – 4 ani de experiență, pentru cei care urmeaza să aibă o negociere. Mă îndoiesc că manageri sau directori de marketing cu peste 10 ani de experiență își trec salariile în astfel de tool-uri.
În opinia mea, pragul de jos este corect – cam de acolo încep salariile în acest domeniu, însă pragul superior nu vizează specialișții nișați, directorii, managerii de marketing, cei care sunt angajați la firme străine sau freelancerii cu experiență. Pragul superior (de 6700 LEI) este foarte mic.
Un alt studiu, lansat în prima parte a anului 2023 de către Hays, o agenție de recrutare, vorbește despre salarii cuprinse între ~ 3200 și 19.000 LEI NET sau 13.500 dacă scoatem excepția (salariul maxim al unui Marketing Director din cadrul studiului lor):
Zoso are două articole pe tema salariilor, în cadrul cărora mai mulți cititori – majoritatea sub protecția anonimatului – au lăsat comentarii cu poziția, compania și salariul pe care îl câștigă.
Cel mai recent articol este din 2023, iar acestea sunt câteva dintre salariile menționate:
Discuții pe marginea salariilor apar adesea și pe Reddit. Un thread deschis recent care a devenit destul de popular (aproape 800 de comentarii la ora actuală) conține câteva comentarii referitoare la posturi din zona de marketing:
Cu alte cuvinte, salariile din Marketing încep de la salariul minim pe economie – pentru începători – deci de la ~ 3000 LEI și merg până la 20.000 – 25.000 LEI, însă pentru a trece pragul de 9 – 10.000 LEI trebuie fie să te specializezi pe o nișă care are mare căutare în piață, fie să preiei mai multă responsabilitate și să ai minim 8 – 10 ani de experiență (pentru posturi de Manageri de marketing sau chiar Directori De marketing, eventual pe mai multe piețe, nu doar zonal). Veniturile care trec de 4 – 5.000€ în marketing, în România, sunt ori excepții, ori presupun freelancing și o expertiză crescută îmbinată cu multă experiență de muncă în spate.
Te gândești să studiezi Marketing-ul sau Publicitatea, ce întrebări ai?
Te invit să lași un comentariu mai jos cu întrebările sau curiozitățile tale privind aceste cariere!
In marketing sportiv ce ai putea sa-mi spui? As vrea sa ma axez pe fotbal deoarece imi place f.mult
Ideea este ca nu am idee si nu stiu pe site-uri sa ma uit si de asta iti ce sfatul si mai ales cunostintele
Salut, Tudor,
Am lucrat doar tangențial pentru un site de sport. Nu aș știi să-ți spun care sunt salariile sau care sunt task-urile specifice.
Ce pot să îți spun însă, este că orice aprofundare a unui domeniu te va ajuta atunci când vei ajunge să lucrezi în câmpul muncii pentru brand-uri care activează în cadrul acelui domeniu. În cazul tău, te-aș sfâtui să cauți ce agenții de publicitate din România lucrează cu branduri sportive și să începi să le urmărești (social media, blog, newslettere etc). Vezi cine se ocupă de brandingul echipei naționale de fotbal și urmărește-i.
Învață tot ce poți în materie de sport și marketing sportiv. Văd că sunt o sumedenie de cărți pe subiectul „marketing sportiv”, începe să le citești: https://www.google.com/search?q=sport+marketing+book&rlz=1C1VDKB_enRO1096RO1096&oq=sport+marketing+book
Urmând un profil de comunicare (PR, Publicitate sau Marketing) poți ajunge să lucrezi și în alte posturi conexe pentru zona de sport, cum ar fi jurnalist sportiv, social media, video editor etc.
Sper că te ajută răspunsul meu.